Het is vandaag op de kop af vijf jaar geleden dat bekend werd dat Volkswagen zwaar gesjoemeld had met software. Zijn dieselautomobielen moesten schoner lijken dan ze waren. Dat heeft het bedrijf vele miljarden gekost aan boetes.
Echter helaas, vijf jaar na dato rijden er nog steeds honderdduizenden van zulke vervuilende auto’s rond. Opmerkelijk is dat publiekelijk niet bekend mag worden hoe vervuilend nieuwe auto’s zijn, c.q. mogen zijn. Door een Europese regelgeving hoeven autobouwers de relevante technische gegevens daarover niet te openbaren, omdat de concurrent dan meer zou weten dan gewenst.
Dat concurrentiemotief is kennelijk belangrijker dan de gezondheid van de burgers van Europa. Even terug naar vijf jaar geleden. Volkswagen en ook andere autobouwers belazerden de kluit. Om het nog preciezer te maken, directeuren en werknemers op allerlei niveau bedreven willens en wetens misdaden door, tegen alle regelgeving in, vervuilende auto’s op de markt te brengen. Men zou verwachten dat officieren van justitie overuren zouden
maken om hen aan te klagen en velen van hen het gevang in zouden draaien. Niets van dat alles.